
Media, Culture & Society
33(8) 1266–1278

© The Author(s) 2011 
Reprints and permission:  

sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav
DOI: 10.1177/0163443711418740

mcs.sagepub.com

Convergence after the 
collapse:  The ‘catastrophic’ 
case of Canada

Marc Edge
University of the South Pacific, Fiji

Convergence has been a controversial concept since it was first advanced by many in the 
1990s as the inevitable future form of mass media. Media owners urged the loosening or 
removal of regulations restricting cross-ownership of media, but others expressed 
concern about the increased size and influence of media conglomerates enabled by 
convergence (Bagdikian, 2004; Klinenberg, 2007; McChesney, 1999). The lofty finan-
cial expectations that multimedia owners had for convergence initially went unrealized 
however, after the bursting of the stock market ‘bubble’ in technology stocks in the early 
2000s. While some online-only ventures failed, this period proved only a temporary 
setback for most cross-media operations. An even deeper recession at decade’s end, how-
ever, left most multimedia companies in dire straits financially, and in a few notable 
cases even in bankruptcy. This cast even more serious doubt on the long-term viability of 
convergence as a business model for media. This article examines the situation in Canada, 
where convergence was perhaps adopted most widely at the millennium due to a lack of 
restrictions on cross-media ownership. It shows how the unregulated convergence of 
Canadian media in 2000 resulted by decade’s end in television station closures, political 
consternation, a bitter labor dispute, and public campaigning for regulatory relief by 
media corporations claiming financial hardship. As is often the case with politics and 
convergence, however, hyperbole and reality diverge considerably.

A problematic concept

Convergence as a business strategy gained popularity in the 1990s as media companies 
sought to leverage the computer revolution that had transformed the newspaper indus-
try starting in the 1970s and promised to revolutionize all communication via the 

Corresponding author:
Marc Edge, School of Language, Arts and Media, The University of the South Pacific, Private Bag, Laucala 
Campus, Suva, Fiji. 
Email: mail@marcedge.com

418740 MCSXXX10.1177/0163443711418740EdgeMedia, Culture & Society

Commentary



Edge	 1267

internet (Aufderheide, 1999; Killebrew, 2005; Knee et al., 2009). Media owners saw in 
convergence the potential for cost savings by sharing content across media, by selling 
advertising on multiple ‘platforms’, and through the ‘synergy’ of having one journalist 
cover a story for multiple outlets. The January 2000 merger of Time Warner and 
America Online galvanized corporate enthusiasm for convergence just as a new millen-
nium dawned. Differences in corporate culture, accounting irregularities, and the burst-
ing of the stock market bubble in technology stocks, however, soon combined to make 
AOL-Time Warner perhaps the most disastrous corporate merger in business history 
(Klein, 2003; Motavalli, 2002; Munk, 2004; Swisher and Dickey, 2003). Convergence 
quickly fell from favor among investors as a result and, given the slow pace of techno-
logical convergence (e.g. between computers and television), some wondered if con-
vergence was ‘nothing more than an over hyped illusion’ (Noll, 2002: 12). This led to 
a re-appraisal of convergence and a realization that a viable business model would first 
have to be developed before financial expectations could be realized (Dennis, 2003; 
Quinn, 2005). Touted benefits of convergence, such as cost savings from staff cuts and 
increased advertising revenues, it became obvious, had been unrealistic (Glaser, 2004; 
Kolo and Vogt, 2003; Lawson-Borders, 2006).

Some scholars found evidence early on that questioned the viability of convergence 
as a business model. Doyle (1999) interviewed newspaper and television executives in 
the UK and found strong skepticism of the supposed cost-saving synergies of conver-
gence. Due to fundamental differences between the two media, she concluded that there 
were no economies to be achieved and that the only special advantages of convergence 
were the cross-promotion of content across media and increased corporate size and 
influence (Doyle, 1999, 2002). Interviews with Canadian media executives found simi-
lar skepticism of the business advantages of convergence and also expressed concern 
over the increased conglomeration of Canadian news (Hildebrandt et al., 2005; Sparks 
et al., 2006). Part of the problem with convergence in Canada, as elsewhere, was that 
media companies had taken on high levels of debt in acquiring outlets in multiple 
media. With the downturn in advertising revenues that attended the early 2000s reces-
sion, some of the newly converged companies became hard pressed to pay the interest 
on this debt. Ironically, as they grew larger media companies thus became weaker and 
more vulnerable (Pitts, 2002; Taras, 2003).

Much of the problem with monetizing convergence was the inability of media com-
panies to sell advertising across multiple media. Joint ad sales produced less revenue, 
rather than more, because advertisers expected a lower price for a multiplatform pack-
age than for advertising purchases in separate media. Due to a higher level of competi-
tion online, internet ads were much less expensive than those in newspapers or on 
television, so multimedia sales staff tended not to promote online advertisements 
(Glaser, 2004; Gordon, 2003). The publication of content free online also created a 
conundrum for media owners because it had a negative impact on sales of their legacy 
media products (Garfield, 2009; Palmer and Eriksen, 1999). According to Pitts (2002), 
another motive behind convergence in Canada was the U.S. initiative before the World 
Trade Organization for removal of restrictions on foreign media ownership, the expecta-
tion being that prices for Canadian media companies would rise on a more open market. 
The ‘kings of convergence’, as Pitts called them, were thus betting on political factors 



1268	 Media, Culture & Society 33(8) 

to help make their wager on convergence pay off. This strategy failed when limits on 
foreign ownership of Canadian media were not lifted and media stock prices fell instead.

Convergence and Canadian media

The AOL-Time Warner merger convinced many media owners that cross-ownership of 
outlets in multiple media was the way of the future. A rush of multimedia mergers and 
acquisitions ensued worldwide, but in most countries, restrictions on cross-ownership 
of media slowed the convergence process. In the U.S., for example, a 1975 Federal 
Communications Commission restriction prohibiting cross-ownership of a television 
station and a daily newspaper in the same market slowed convergence of ownership 
between those two media. In Canada, however, a similar ban on joint newspaper- 
television ownership had been allowed to lapse in the mid 1980s (Bartley, 1988). As a 
result, convergence transformed Canada’s media landscape in 2000 to a much greater 
extent than in the U.S. or other countries with restrictions on cross-ownership, such as 
the UK and Australia. By the end of that year, Canada’s two private television networks 
had partnered with national newspaper properties, as had the largest privately owned 
French-language network in the province of Quebec. CTV, the country’s largest private 
network, was acquired by telecom giant Bell Canada Enterprises, which then partnered 
with the Globe and Mail national newspaper to create a Cdn $4 billion multimedia 
enterprise initially known as Bell Globemedia. Canwest Global Communications, 
which owned the national network Global Television, bought Canada’s largest newspa-
per chain, Southam Inc., for Cdn $3.2 billion. Quebecor, a newspaper company that 
started in Quebec but had expanded nationwide with its 1998 purchase of the Sun Media 
newspaper chain, then paid Cdn $5.4 billion for Quebec’s largest cable company, 
Groupe Videotron, which owned the TVA network in Quebec (Edge, 2007).

This consolidation raised Canada’s level of media ownership concentration, which 
was already among the world’s highest (Winseck, 2002). A parliamentary review of 
broadcasting policy called on the federal government in 2003 to issue a ‘clear and 
unequivocal policy’ on cross-media ownership (Canada, 2003: 405). A senate inquiry 
into Canada’s news media suggested in 2006 implementing a process to review news 
media mergers in order to prevent dominance by one owner in any market (Canada, 
2006a). By then, however, momentum for media ownership reform in Canada had 
stalled with the election earlier that year of a de-regulationist Conservative government. 
Before 2006 ended, Canada’s new minister in charge of broadcasting, who was a former 
CTV and Canwest executive, issued a policy response to the senate report that officially 
blessed convergence as a business model for Canadian media, stating: ‘The government 
recognizes that convergence has become an essential business strategy for media 
organizations to stay competitive in a highly competitive and diverse marketplace’ 
(Canada, 2006b: 13).

Early 2000s recession

The disastrous AOL-Time Warner merger exemplified the plight of multimedia compa-
nies with the bursting in 2001 of the stock market ‘bubble’ in technology stocks. The 



Edge	 1269

price of its shares fell from a high of US $55 in mid 2001 to a low of US $8.70 in mid 
2002 and the company posted a world record corporate year-end loss of US $98.7 billion. 
AOL was removed from the company’s name in 2003 and a share in the online division 
was sold to Google in 2005. In Canada, the financial fortunes of the country’s converged 
media giants followed a similar downward trend. Before 2001 ended, Canwest Global 
Communications, which had taken on close to Cdn $4 billion in debt in acquiring the 
Southam newspaper chain, posted a quarterly loss of Cdn $37 million. Advertising sales 
slowed with the deepening recession and Canwest struggled with the cost of servicing its 
debt. From a high of Cdn $22 in 2000, its share price fell below Cdn $7 in mid 2002. 
Canwest sold three of its newspapers in Atlantic Canada, which cut ties between them 
and Global Television’s stations in those markets. The sale suggested to some that 
Canwest was abandoning its convergence strategy, but CEO Leonard Asper claimed the 
newspapers were ‘not central to the company’s over-all media integration strategy’ 
(Ferguson, 2002). In October 2002, the price of Canwest shares fell to Cdn $3.32 and the 
company cut costs and moved to further lower its debt. In early 2003, it sold 4 more 
minor dailies and 21 weeklies for Cdn $193.5 million.

Quebecor encountered similar problems from its takeover of Groupe Videotron. It 
was financed in partnership with the Quebec provincial pension plan, which took 45 
percent ownership of a new holding company called Quebecor Media. Quebecor took 
on massive short-term debt to finance its share of the all-cash acquisition, but the sale 
of non-core assets, such as Videotron’s home telephone division and its Microcell 
mobile phone company, had been planned to lower that debt. The falling economy 
prevented their sale, however, and Quebecor was forced to enter the U.S. junk bond 
market to raise Cdn $1.3 billion. By the end of 2000, Quebecor was an estimated Cdn 
$6.7 billion in debt. To pay down that amount, it sold its 11 percent holding in forestry 
firm Abitibi-Consolidated Inc. for Cdn $600 million and 25 percent of its wholly 
owned subsidiary Quebecor World, the world’s largest printing company, for Cdn $500 
million (Marotte, 2001a). In September 2002, after four consecutive quarters of losses, 
Quebecor’s debt stood at Cdn $4 billion, which prompted bond rating agency Standard & 
Poor’s to place it on credit watch (Marotte, 2002). From a high of Cdn $61.50 before 
its Videotron purchase, Quebecor stock bottomed out in 2002 at Cdn $12.25. By early 
2003, however, Quebecor had sold more assets, paid off most of its high-interest debt, 
restructured other debt, and was taken off credit watch by Standard & Poor’s (Gibbens, 
2003). With the improving economy, Quebecor Media began turning a modest profit 
by mid 2003 and was able to pay down more debt, which stood at Cdn $1.4 billion by 
that fall (Silcoff, 2003).

Unlike Canwest and Quebecor, Bell Globemedia was a privately owned partnership 
that did not trade shares on the stock market, and it also did not carry high levels of debt. 
It thus weathered the recession of the early 2000s better than its debt-laden, publicly 
traded counterparts. Bell Globemedia even managed to finance a modest expansion 
during the downturn, paying Cdn $74 million in 2001 for Quebec television network 
TQS (Marotte, 2001b). It also paid Cdn $100 million in early 2003 for a 15 percent 
interest in Maple Leaf Sports & Entertainment, which owned two professional sports 
teams, the cable television networks that broadcast their games, and the Toronto arena 
where they were played (Lewis, 2003).



1270	 Media, Culture & Society 33(8) 

Mid 2000s recovery

With the ensuing economic recovery, the financial fortunes of all three Canadian conver-
gence players improved. Canwest recovered to the point where it again began making 
acquisitions. In early 2006, it bought 30 percent of the U.S. magazine The New Republic 
for US $2.3 million and a year later bought the rest for a reported US $5 million. It 
bought radio stations in New Zealand and Turkey in 2006 and bid for the English-
language Jerusalem Post newspaper in Israel. In early 2007, despite still being deeply in 
debt, Canwest made another major acquisition, buying 13 Canadian cable television 
channels from film company Alliance Atlantis for Cdn $2.3 billion. Quebecor Media’s 
financial fortunes also experienced a turnaround in the mid 2000s and through its cable 
television and cellular divisions it began to expand into such areas as broadband internet 
and 3G wireless telephony. Its TVA network helped demonstrate the cross-promotional 
potential of convergence in 2003 with the hit program Star Academie, which was 
described as a cross between American Idol and Big Brother. It was heavily cross-pro-
moted in Quebecor’s French-language newspapers and boosted Quebecor’s online and 
cable divisions. Analysts began rethinking the possibilities of media convergence, at 
least in the unique Quebec market. ‘If convergence can work anywhere’, wrote one, ‘it 
should work in Quebec, a homogenous island of French-speakers in the New World 
where Quebecor is Number 1 in most media categories.’ The same analyst continued:

Star Academie boosted TVA’s audience share, was the launch vehicle for Videotron’s video- 
on-demand service, pulled thousands of new subscribers to Videotron’s high-speed Internet 
service, and yielded Quebecor-produced CDs, DVDs and books that were peddled in the 
company’s music, books and video-rental shops. (Olive, 2003)

Its improved fortunes enabled Quebecor to embark on another expansion program. 
In 2004, it bought TV station Toronto 1 for Cdn $46 million (Brent, 2004). In 2007, it 
won a takeover battle with Torstar Corp., the owner of Canada’s largest daily newspaper, 
the Toronto Star, for Ontario publisher Osprey Media, which owned 54 newspapers, 
including 20 dailies. When added to its Sun Media chain, the Cdn $414 million pur-
chase made Quebecor the country’s largest newspaper owner by number of titles, ahead 
of Canwest, which circulated more copies (Robertson, 2007a).

Bell Globemedia first transformed its corporate ownership during the mid-decade 
economic upturn, then engineered a major media acquisition that brought renewed 
concern over concentration of media ownership in Canada. In late 2005, Bell Canada 
Enterprises sold most of its majority interest in Bell Globemedia to three buyers: 
Thomson Newspapers; the Ontario Teachers Pension Plan; and Torstar. Because Bell’s 
ownership was reduced to 20 percent, the corporate name was changed to CTVglobemedia. 
In mid 2006, the company announced the acquisition for Cdn $1.4 billion of Toronto-
based broadcasting company CHUM Ltd, which owned 33 radio stations, a dozen televi-
sion stations of the CITY-TV and A Channel networks, and 21 cable television channels 
(Robertson and McNish, 2006). That brought the number of television stations owned by 
CTVglobemedia to 33, including multiple outlets in several major Canadian cities, and 
its cable television channels to 38. It came three weeks after the senate report on news 
media urged limits on media ownership, and it resulted in three companies controlling 



Edge	 1271

more than half of the advertising revenues in Canada. Concentration of press ownership 
had risen to 87.4 percent by the five largest newspaper chains, while three-quarters of 
Canadian television stations had become concentrated in the hands of only five own-
ers (Winseck, 2008). The broadcasting regulator Canadian Radio-Television and 
Telecommunications Commission (CRTC) forced CTVglobemedia to divest the five-
station CITY network, which it sold to cable company Rogers Communication for Cdn 
$375 million (Robertson, 2007b). The CRTC also held ‘media diversity’ hearings, but 
the policy announcement it made in early 2008 disappointed advocates of media owner-
ship reform. In limiting cross-ownership of Canadian media, the CRTC ruled only that 
ownership in three media – television, radio, and newspapers – would be prohibited in 
any market. Critics pointed out that because no Canadian company owned outlets in all 
three media, the effect of the ruling was only to endorse the status quo.

Late 2000s recession

Where Canada’s broadcasting regulator failed to limit media concentration in any 
meaningful way, the marketplace stepped in as a de facto regulator and forced a diver-
sification of ownership. In mid 2007, Canwest followed its major television purchase 
from Alliance Atlantis with two more moves that stock market analysts questioned. 
First, it paid Cdn $495 million to buy back 26 percent of its newspaper division, which 
it had sold just two years earlier. Analysts expected Canwest to pay for the purchase by 
selling its majority interest in Australia’s Network TEN, which it had acquired in the 
early 1990s and had put on the market with an asking price of A $1 billion. Despite 
again being almost Cdn $4 billion in debt, however, Canwest decided not to sell when 
it could not attract its asking price. According to the Globe and Mail, ‘shareholders 
headed for the door’ as a result, and Canwest’s share price fell 10 percent in a month to 
below Cdn $10 (Robertson, 2007c).

The recession that began in late 2007 caused advertising revenues to plummet world-
wide, dropping television network profits in Canada from Cdn $113 million in 2007 to 
only Cdn $8 million in 2008 (Robertson, 2009a). Canwest missed a number of interest 
payments to bond holders and its stock price sank to as low as 6 cents in mid 2009. 
Canwest put its five-station network E! up for sale in an attempt to raise cash to meet its 
debt payments (Robertson, 2009b). It sold E! stations in two major markets – CHCH 
in Hamilton, Ontario, and CJNT in Montreal – for a total of Cdn $12 just to avoid their 
losses (Robertson, 2009c). It converted its E! network station in Kelowna, British 
Columbia, to an affiliate of its main Global Television network, and it threatened to close 
its stations in Red Deer, Alberta, and Victoria, British Columbia, if buyers could not be 
found. Only Alberta station CHCA was closed, however, after employees of Victoria’s 
CHEK paid Canwest a token $1 for the station (Wilson, 2009). Canwest eased its debt 
crisis somewhat in late 2009 by selling its majority interest in Network TEN for Cdn 
$634 million (Robertson, 2009d). The sale also erased Cdn $582 million of Network 
TEN’s debt from Canwest’s books, lowering its total debt to an estimated Cdn $2.5 bil-
lion (Willis, 2009). Just when it appeared that Canwest might escape bankruptcy, how-
ever, it was forced to file for court-ordered protection from its creditors (Robertson and 
Willis, 2009). In early 2010, control of Canwest’s television division was sold to western 



1272	 Media, Culture & Society 33(8) 

Canadian cable company Shaw Communications. (Krashinsky et al., 2010). Its newspaper 
division was sold separately later that year to a group of equity investors headed by 
Canwest’s major creditors.

CTVglobemedia also suffered financially during the downturn despite its private 
ownership. In a bid to lower costs to match its falling advertising revenues, it eliminated 
105 jobs at its broadcasting operations in 2008, including its all-news network CTV 
Newsnet (Blackwell, 2008). CTVglobemedia reported a loss of Cdn $13.3 million in 
2008 and forecast that its loss in 2009 would be Cdn $90–100 million. It also took a Cdn 
$1.7 billion accounting writedown on the book value of its television assets, which 
represented three-quarters of their worth (Surridge, 2009). In early 2009, the network 
announced the elimination of 118 jobs at its A Channel network, or 28 per cent of its 
staff, and announced the cancellation of morning shows at several of its local stations 
(Hartley, 2009). It also laid off more than two dozen employees at its Canada A.M. 
national morning show and dropped its last remaining early morning local newscast 
(Friend, 2009). CTVglobemedia sold its share in Maple Leaf Sports & Entertainment to 
help pay down the debt it had taken on in the CHUM purchase. It also sold its cable 
channels Drive-In Classics and SexTV to radio company Corus Entertainment for Cdn 
$40 million (Krashinsky, 2009). In 2009, it was revealed that regulatory filings by 
publicly traded Torstar included financial results for privately held CTV, in which Torstar 
had become a partner. They showed that CTVglobemedia had been forced to renegotiate 
loan agreements for its more than Cdn $1.9 billion in debt to avoid defaulting (Sturgeon, 
2009). Like Canwest Global, CTVglobemedia also threatened to close several of its 
money-losing television stations in smaller markets if it could not find a buyer or gain 
regulatory relief from the CRTC. In early 2009, it closed one small-market station and 
converted another into a re-broadcaster (Grant, 2009).

Quebecor Media, which experienced the most severe financial problems of the 
Canadian multimedia giants during the recession of the early 2000s, emerged from it the 
healthiest of the three. Due to Quebecor’s inadvertent diversification into cable televi-
sion, broadband, and wireless telephony, its timely divestitures, and its debt reduction, it 
weathered the late 2000s recession the best of Canada’s three major converged media 
companies. While CTV and and Global Television reported losses of Cdn $13 million 
and Cdn $1.8 million respectively in 2008, Quebecor’s television operations posted a 
profit before interest and taxes of Cdn $33.2 million (O’Brien, 2009). The advertising 
slump affected its newspaper properties, but Quebecor Media’s other divisions more than 
made up the shortfall with increased profitability. The company was also helped by the 
fact that media in Quebec did not suffer the steep advertising declines due to the reces-
sion as did media in other parts of Canada. According to CRTC data, advertising reve-
nues for conventional television broadcasters in the country as a whole declined 2 percent 
in 2008 and profits before income and taxes went from 5 percent to -2 percent. In Quebec, 
however, advertising revenues for conventional television broadcasters increased 1 per-
cent in 2008 and profits rose from 8 percent to 10 percent (Canada, 2009).

Like Canada’s other converged media companies, however, Quebecor used the 
recession as an opportunity to trim costs. In late 2008, after posting a Cdn $45 million 
quarterly profit, it laid off 600 staff across its Sun Media division, or 10 percent of its 
workforce (Shalom, 2008). In early 2009, it locked out 253 workers at its Journal de 



Edge	 1273

Montréal newspaper and continued to publish with management personnel while 
demanding contract concessions. These included lengthening the work week by  
25 percent without additional pay, reducing benefits by 20 percent, laying off 75 staff, 
and introducing an ‘unlimited convergence plan’. The plan would require newsroom 
staff to produce content for all Quebecor media, including its Canoe (Canadian Online 
Explorer) websites and its television outlets (Derfel, 2009). The unions refused, and what 
resulted was called ‘the perfect lockout’ (Seguin, 2011). Quebecor continued to publish 
the Journal de Montréal using only management personnel by repurposing content from 
the company’s dozens of other media outlets. The dispute finally ended more than two 
years later when the unions accepted an agreement that allowed only 62 of 253 workers 
to return. (Scott and Muise, 2011)

Fee for carriage

The apparent disintegration of the business model for Canadian broadcast television 
was played out against the backdrop of a dispute between the networks and cable com-
panies that may in part explain the tumult of layoffs, station sales, and closures. As CTV 
and Canwest Global profits fell, the networks pointed to Canada’s deregulated cable 
and satellite television companies, which were setting profit records, and claimed that 
the country’s television system was ‘broken’ (Akin, 2009). To fix it, the networks asked 
the CRTC to order the cable companies to pay them 50 cents per subscriber in a ‘fee for 
carriage’ to transmit their over-the-air signals, which the cable companies had previ-
ously carried for free. The regulator had turned down the request twice before, in 2007 
and 2008. As the recession deepened, however, the networks applied political pressure 
by threatening station closures, which prompted parliamentary hearings (Vieira, 2009). 
The cable companies claimed the networks were taking advantage of the economic 
downturn to exaggerate their financial problems (Trichur, 2009a). CTV launched a 
‘Save Local TV’ advertising campaign to lobby for carriage fees, focusing on the threat 
of local station closures (Toughill, 2009a). The cable companies responded with news-
paper and television ads of their own, describing the proposed fee for carriage as a ‘TV 
tax’ and promising to pass along to consumers any cost of fee for carriage, which they 
estimated at Cdn $5–10 per subscriber monthly (Marlow, 2009).

The CRTC pointed to data that showed much of the financial hardship suffered by 
CTV and Global Television was self-inflicted. Not only had they taken on high levels 
of debt to make acquisitions, they had spent a record Cdn $775 million on foreign 
(mostly U.S.) programming in 2008, compared with Cdn $619 million on Canadian 
programming. Due to increased bidding between the networks, expenditures on foreign 
programs had increased 43 percent in five years, from Cdn $541 million in 2003. The 
CRTC threatened to impose a spending limit, suggesting that the networks be restricted 
to paying only as much for foreign content as they did for Canadian content (Robertson 
and Bradshaw, 2009). The networks claimed they were losing viewers to cable channels 
and young viewers to the internet, but a study showed that conventional television 
viewership by those aged 18–34 fell just 2.4 per cent between 1998 and 2007. The 
Globe and Mail saw the job cuts and station closures as ‘part of a strategy to force a radi-
cal redrawing of the Canadian TV landscape’.



1274	 Media, Culture & Society 33(8) 

It’s a matter of scaring the local and national power structure. Members of Parliament are 
among the first to panic when their local TV stations shrink or disappear. They are being sent a 
blunt message about the economics of television. And, as TV is regulated in Canada, Parliament 
and government have the power to do something about it. The television industry is not in 
crisis. The economy is in crisis. (Doyle, 2009)

The parliamentary committee that heard arguments on fee for carriage ordered the 
CRTC to consider the matter for a third time, and the regulator held hearings at the end 
of 2009. Meanwhile, the networks joined forces to launch a renewed newspaper, radio, 
and television advertising campaign around the theme ‘Local TV Matters’ (Trichur, 
2009b). CTVglobemedia threatened to close 10 of its 11 stations in the largest province 
of Ontario if the CRTC did not order fee for carriage. The networks also reframed what 
they were seeking from ‘fee for carriage’ to the more neutral ‘negotiation for value’ 
(Clarkson, 2009). In March 2010, the CRTC ruled that Canadian television networks 
had the right to negotiate carriage fees with cable companies (Krashinsky, 2010). By 
year’s end, however, most of the networks were owned by carriage companies following 
Global Television’s purchase out of bankruptcy by Shaw Communications. Later that 
year, Bell Canada, which was also Canada’s largest satellite television provider, bought 
back majority ownership of the CTV network, including the share held by the Thomson 
family, which owned the Globe and Mail. Combined with the separation of the former 
Southam newspapers from Global Television, this made divergence of newspaper and 
television ownership the dominant trend in Canadian media (Edge, 2010).

Financial outcomes

In their quest for convergence, Canada’s largest private broadcasters overextended 
their empires, took on high levels of debt, then sought government assistance when the 
late 2000s recession dropped their revenues. The perceived threat to conventional tel-
evision in Canada, however, may not have been as severe as it was portrayed by the 
networks. While their profits were not as high as they had once been, and in some cases 
were not enough to cover their debt payments, accounting methods may also explain 
much of what appeared to be red ink. CTVglobemedia did suffer a loss from its con-
ventional television operations in 2008, but the company actually turned an overall 
profit of 9.7 percent that year when its newspaper and cable channel revenues were 
included, according to public filings by its business partner Torstar. CTVglobemedia’s 
reported Cdn $13.3 million loss in 2008 was mostly the result of the large accounting 
writedown it took on the book value of its conventional television assets, and the com-
pany actually recorded an operating profit of Cdn $214 million on revenues of $2.2 
billion (Toughill, 2009b). One study examined financial statements of the eight largest 
media companies in Canada from 1995 to 2009 and found that all were consistently 
profitable (Winseck, 2010). Any financial problems experienced by large media com-
panies in Canada have been transitory and related to economic downturns, it con-
cluded, and as a whole the country’s media sector has been expanding and recording 
above-average profits.



Edge	 1275

Even Canwest has been profitable, sometimes extremely so, every year since 1991 in terms of 
operating profits and all but two years (2004 and 2008) in terms of return on equity.… Its 
profits were in the low- to mid-20% range for the last decade before falling to 16% on the eve 
of its demise in 2009. How is it possible for highly profitable firms to be in such disarray? The 
answer is debt. (Winseck, 2010: 388)

Annual reports for publicly traded Canwest Global and Quebecor, as well as financial 
data for CTVglobemedia contained in Torstar’s annual reports, show that the multime-
dia conglomerates weathered the recession of the late 2000s without significant finan-
cial hardship. Quebecor, in fact, saw its return on revenue (earnings as a percentage 
of revenue) increase steadily from 26.7 percent in 2006 to 33.7 percent in 2009  
(see Table 1).

The penchant of network executives for telling investors one story and the CRTC 
another was pointed out by the Globe and Mail, which compared Leonard Asper’s fore-
cast to investors of 10–20 percent profitability with the doom and gloom he conveyed to 
the regulator. ‘It must be so confusing to have to talk out of both sides of your mouth’, 
quipped the newspaper, which wondered if the double talk had more to do with the fee 
for carriage fight than with the falling economy. ‘The broadcasters won’t take no for an 
answer. You want proof, they say? We’ll give you proof’ (DeCloet, 2008).

Conclusions

As its media were more subject to ownership convergence at the millennium than in 
other countries because of its lack of restrictions on cross-media ownership, the case of 
Canada is illustrative of some of the potential perils of convergence. The Canadian expe-
rience serves to bolster the claims of critics who have warned that increased ownership 
consolidation would place too much power over public perceptions in the hands of too 
few large corporate players. The 2009 ‘fee for carriage’ campaign by the CTV and Global 
Television networks, which was carried on through their affiliated newspaper outlets as 
well as on their television stations, is a good example. The selective publicizing of facts 
that bolstered claims by the networks of financial hardship warranting regulatory relief 
turned out, in the light of fuller financial disclosure, to have been self-serving indeed. 
The catastrophe portrayed by the multimedia corporations proved not so much financial 

Table 1.  Return on revenue for Canadian multimedia conglomerates, 2006–9

  2006
Rev./Earn./Return

2007
Rev./Earn./Return

2008
Rev./Earn./Return

2009
Rev./Earn./Return

Canwesta 2.7b/459m/17.0% 2.8b/487m/17.1% 3.2b/616m/19.05% 2.8b/462m/16.1%
CTVgmb N/A 1.9b/286m/14.8% 2.2b/214m/9.7% 2.1b/214m/10.2%
Quebecor 3.0b/800m/26.7% 3.4b/949m/28.2% 3.7b/1.12b/30.0% 3.8b/1.27b/33.7%

Notes:
a Year ending 31 Aug.
b Year ending 30 Nov.
Source: Company annual reports.



1276	 Media, Culture & Society 33(8) 

as journalistic, as Canadians did not begin to get an accurate picture of what was wrong 
with their news media until more relevant facts were elicited by bloggers, academics, and 
the CRTC.

As the financial facts emerged, the conflicting versions of reality made the networks’ 
bid for regulatory relief problematic. They cast doubt on whether the financial distress 
CTV and Canwest Global claimed they were experiencing was as serious or as long-term 
as their public pleadings portrayed. Instead, the episode may serve best to demonstrate 
that convergence in Canada has indeed, as its critics warned, allowed too much power 
over public perceptions to be placed in the hands of too few owners who will use it to 
their advantage. As demonstrated by Quebecor’s lockout at the Journal de Montréal, 
convergence has also allowed media owners disproportionate power over journalists and 
other media workers. Ultimately, convergence helped to enable yet another round of 
consolidation in Canadian media, this time between the networks and the carriage com-
panies. It created even larger and more powerful media owners, whose sway over public 
perceptions and over media workers should concern Canadians.

References

Akin D (2009) Television business model ‘broken’. Montreal Gazette, 11 March.
Aufderheide P (1999) Communication Policy and the Public Interest. New York: Guilford.
Bagdikian B (2004) The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press.
Bartley A (1988) The regulation of cross-media ownership: the life and short times of PCO 2294. 

Canadian Journal of Communication 13(2): 45–59.
Blackwell R (2008) CTV cuts 105 positions. Globe and Mail, 28 November.
Brent P (2004) Quebecor buys Toronto 1 TV station from CHUM. National Post, 21 August.
Canada (2003) Our Cultural Sovereignty: The Second Century of Canadian Broadcasting, 

Standing Committee on Canadian Heritage. Ottawa: Queen’s Printer.
Canada (2006a) Final Report on the Canadian News Media, vol. 1. Standing Senate Committee on 

Transportations and Communications. Ottawa: Senate of Canada.
Canada (2006b) Response to the Report of the Standing Senate Committee on Transport and 

Communications: Final Report on the Canadian News Media. Canadian Heritage. Ottawa: 
Minister of Public Works.

Canada (2009) Communications Monitoring Report. Ottawa: Canadian Radio-Television and 
Telecommunications Commission.

Clarkson B (2009) CTV stations face the axe: cable firms must fork over cash, TV exec says. 
Toronto Sun, 22 October.

DeCloet D (2008) Don’t believe everything they say on TV. Globe and Mail, 15 March.
Dennis EE (2003) Prospects for a big idea – is there a future for convergence? International 

Journal on Media Management 5(1): 7–11.
Derfel A (2009) Journal de Montréal locks out staff. Montreal Gazette, 25 January.
Doyle G (1999) Convergence: ‘a unique opportunity to evolve in previously unthought-of ways’ or 

a hoax? In: Marsden C and Verhulst S (eds) Convergence in European Digital TV Regulation. 
London: Blackstone, 141–154.

Doyle G (2002) Media Ownership: The Economics and Politics of Convergence and Concentration 
in the UK and European Media. London: Sage.

Doyle J (2009) We still watch TV. So why are stations going out of business? Globe and Mail, 
10 March.

Edge M (2007) Asper Nation: Canada’s Most Dangerous Media Company. Vancouver: New Star 
Books.



Edge	 1277

Edge M (2010) De-convergence and re-convergence in Canadian media. The Convergence 
Newsletter, December.

Ferguson R (2002) CanWest Global sells east coast newspapers – pressing need for capital overrides 
convergence strategy. Toronto Star, 11 July.

Friend D (2009) CTV axes morning newscasts. Toronto Star, 11 March.
Garfield B (2009) The Chaos Scenario. Nashville: Stielstra.
Gibbens R (2003) Quebecor Media taken off credit watch. National Post, 12 February.
Glaser M (2004) Business side of convergence has myths, some real benefits. Online Journalism 

Review, 19 May. Available at: http://www.ojr.org/ojr/business/1084948706.php
Gordon R (2003) The meanings and implications of convergence. In: Kawamoto K (ed.) Digital 

Journalism: Emerging Media and the Changing Horizons of Journalism. Lanham, MD: 
Rowman and Littlefield, 57–73.

Grant T (2009) CTV Windsor station spared. Globe and Mail, 9 July.
Hartley M (2009) Broadcasters seek changes for ‘broken’ industry. Globe and Mail, 4 March.
Hildebrandt K, Soderlund W and Romanow W (2005) Media convergence and CanWest Global. 

In: Soderlund W and Hildebrandt K (eds) Canadian Newspaper Ownership in the Era of 
Convergence: Rediscovering Social Responsibility. Edmonton: University of Alberta Press, 
89–107.

Killebrew KC (2005) Managing Media Convergence: Pathways to Journalistic Cooperation. 
Ames, IO: Blackwell.

Klein A (2003) Stealing Time: Steve Case, Jerry Levin, and the Collapse of AOL Time Warner. 
New York: Simon and Schuster.

Klinenberg E (2007) Fighting for Air: The Battle to Control America’s Media. New York: Holt.
Knee J, Greenwald B and Seave A (2009) The Curse of the Mogul: What’s Wrong with the World’s 

Leading Media Companies. New York: Portfolio.
Kolo C and Vogt P (2003) Strategies for growth in the media and communications industry: does 

size really matter? International Journal on Media Management 5(4): 251–261.
Krashinsky S (2009) Corus buying CTV specialty channels for $40 million. Globe and Mail, 

15 July.
Krashinsky S (2010) CRTC favours broadcasters in TV shakeup. Globe and Mail, 23 March.
Krashinsky S, Robertson G and Willis A (2010) Shaw wins court fight for CanWest assets. Globe 

and Mail, 20 February.
Lawson-Borders G (2006) Media Organizations and Convergence: Case Studies of Media 

Convergence Pioneers. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Lewis M (2003) Teachers and Bell take sporting reins. National Post, 12 February.
Marlow I (2009) Taking on cable giants. Toronto Star, 9 October.
Marotte B (2001a) Quebecor Media taps junk bonds. Globe and Mail, 16 June.
Marotte B (2001b) Cogeco, Bell Globemedia buy TQS from Quebecor. Globe and Mail,  

19 September.
Marotte B (2002) Quebecor Media on credit watch. Globe and Mail, 17 September.
McChesney RW (1999) Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times. 

Urbana, IL: University of Illinois Press.
Motavalli J (2002) Bamboozled at the Revolution: How Big Media Lost Billions in the Battle for 

the Internet. New York: Viking.
Munk N (2004) Fools Rush In: Steve Case, Jerry Levin, and the Unmaking of AOL Time Warner. 

New York: Harper Business.
Noll AM (2002) The myth of convergence. International Journal on Media Management 5(1): 

12–13.



1278	 Media, Culture & Society 33(8) 

O’Brien G (2009) Fun with TV numbers as Commission releases BDUs’ and broadcasters’ 
aggregate financial data. Carrt.ca, 29 September. Available at: www.cartt.ca/news/FullStory.
cfm?NewsNo=8690

Olive D (2003) Convergence gets personal at Quebecor. Toronto Star, 12 September.
Palmer J and Eriksen L (1999) Digital news: paper, broadcast and more converge on the internet. 

International Journal on Media Management 1(1): 31–4.
Pitts G (2002) Kings of Convergence: The Fight for Control of Canada’s Media. Toronto: 

Doubleday.
Quinn S (2005) Convergent Journalism: The Fundamentals of Multi-platform Publishing Around 

the World. New York: Peter Lang.
Robertson G (2007a) Quebecor triumphant in Osprey battle. Globe and Mail, 4 August.
Robertson G (2007b) Rogers acquires CITY-TV stations for $375 million. Globe and Mail, 12 June.
Robertson G (2007c) Asper defends move to retain Aussie TV. Globe and Mail, 13 July.
Robertson G (2009a) TV network profits at ‘crisis’ levels. Globe and Mail, 11 February.
Robertson G (2009b) CanWest puts E! up for sale. Globe and Mail, 6 February.
Robertson G (2009c) A week of reckoning for Canadian TV. Globe and Mail, 31 August.
Robertson G (2009d) CanWest sells Australian TV channel. Globe and Mail, 24 September.
Robertson G and Bradshaw J (2009) CRTC looks to retool Canadian TV. Globe and Mail, 11 

February.
Robertson G and McNish J (2006) BGM grabs CHUM for $1.4-billion. Globe and Mail, 13 July.
Robertson G and Willis A (2009) The Asper dream ends, the sell-off begins. Globe and Mail, 3 

October.
Scott M and Muise M (2011) Journal lockout ends bitterly. Montreal Gazette, 28 February.
Seguin R (2011) Unions urge Quebec to end newspaper lockout. Globe and Mail, 2 February.
Shalom F (2008) No holiday cheer at Sun Media. Montreal Gazette, 17 December.
Silcoff S (2003) Quebecor cutting media division debt. National Post, 10 October.
Sparks R, Young ML and Darnell S (2006) Convergence, corporate restructuring, and Canadian 

online news, 2000–2003. Canadian Journal of Communication 31(2): 391–423.
Sturgeon J (2009) CTV rejigs finances to avoid default. National Post, 17 September.
Surridge G (2009) CTV sees $100M loss, takes $1.7B writedown. Montreal Gazette, 28 February.
Swisher K and Dickey L (2003) There Must Be a Pony in Here Somewhere: The AOL Time Warner 

Debacle and the Quest for a Digital Future. New York: Crown Business.
Taras D (2003) The new world of communications in Canada. In: Taras D, Pannekoek F and  

Bakardjieva M (eds) How Canadians Communicate. Calgary: University of Calgary Press, 
9–23.

Toughill K (2009a) Feud roils troubled TV industry. Toronto Star, 16 May.
Toughill K (2009b) CTV: operating profits and job losses. J-Source.ca, 19 March. Avaialble at: 

http://www.j-source.ca/english_new/detail.php?id=3533
Trichur R (2009a) Carriage-fee necessity exaggerated, Rogers says. Toronto Star, 17 April.
Trichur R (2009b) Carriage fee fight is on the air. Toronto Star, 14 September.
Vieira P (2009) Broadcasters argue for more revenue, fewer restrictions. Montreal Gazette,  

23 April.
Willis A (2009) With Australia off its plate, CanWest on to bigger issues. Globe and Mail,  

25 September.
Wilson C (2009) Local investors, staff buy CHEK. Victoria Times Colonist, 5 September.
Winseck D (2002) Netscapes of power: convergence, consolidation and power in the Canadian 

mediascape. Media, Culture & Society 24(6): 795–819.
Winseck D (2008) Media merger mania. Canadian Dimension 42(1): 30–33.
Winseck D (2010) Financialization and the ‘crisis of the media’: the rise and fall of (some) media 

conglomerates in Canada. Canadian Journal of Communication 35(2): 365–393.


